17 april 2013

De Fjällräven man

'De buitenman', daar sprak de NRCNext een aantal edities geleden over. De buitenman is volgens de krant een man met bergschoenen, houthakkersblouse en afritsbroek die er van houdt om lekker bij het vuur buiten een biertje te drinken. Een man die van kamperen, vissen en jagen houdt. Deze 'soort' zou je steeds vaker om je heen zien, omdat we weer een behoefte hebben terug te gaan naar de natuur.

Onder mijn collega en ik staat deze man al veel langer bekend onder een andere naam: De Fjällräven man. Met enige regelmaat ontvangen wij catalogi van outdoormerken en deze worden op rustige dagen uitgebreid doorgebladerd. Fjällräven is een ècht Zweeds outdoormerk met in de collectie de eerder genoemde houthakkersblouses en afritsbroeken. De catalogus wordt dan ook dik bevolkt met stoere bebaarde mannen die een visje roosteren boven een kampvuur. In het prachtige Zweedse berglandschap hebben ze hun bivak opgezet en genieten ze van het uitzicht, het lekkere eten en 'het één zijn met de natuur'. De Fjällräven man is een stoere man met een groot hart. De man hiernaast heeft mij de hele winter vanaf een poster aangestaard en collega en ik zijn het er over eens: deze 'soort' is toch wel favoriet.

Binnenkort ga ik twee weken in mijn eentje naar Noorwegen, een outdoorland bij uitstek. Een land met genoeg 'buitenmannen' zou je zeggen. Scandinaviërs zijn gewend om dichtbij de natuur te staan. Ze wonen midden tussen de bergen of aan de mooiste meren. Het is niet voor niets dat verschillende mensen al tegen me gezegd hebben: 'jij komt daar jouw droomman tegen!' Tsja, als ik straks met mijn tentje midden in de natuur sta en een Fjällräven man biedt aan een vuurtje voor me te stoken, zeg ik geen 'nee' natuurlijk. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten